חלומות, חולמים ודרך העבודה עם החלום

רחוב הרכבת 23 בקעה, ירושלים  טל. 02-6734-360  נייד 054-691-2360  פקס 02-671-3032

קישורים שימושיים
קצת על החיים

עבודה מעשית ושימוש בחלומות

החלומות ריתקו אותי כמעט כל חיי, והם משכו אותי לתוך תחום הפסיכולוגיה עוד כשהייתי תלמיד בתיכון. אבא שלי נהג לחלוק את חלומותיו בשעת ארוחת הבוקר, לרוב מבלי להרחיב יותר מדי בנוגע לתוכן שלהם. כמו החלומות עצמם, גם השיחות הללו היו מתפוגגות כמו ערפל הבוקר הנמוג בעת שהשמש עולה; אבל במבט לאחור, אין ספק שהן הותירו בי את חותמן. מתוך התנהגותו של אבי השתמע כי ישנו דבר חשוב אשר נעוץ בחלומו, ואפילו אם לא עלה בידו לתפוס את מלוא משמעות הדבר, הוא ידע להעריך את עצם החווייה. כיום, אני מחזיק בעמדה זו כלפי החלומות, בין אם שלי ובין אם של המטופלים שלי.

גישה שיטתית יותר לגבי חלומות הגיע אליי מידי 'פאפא פרויד', בזמן שקראתי בשקיקה את ספרו "מבוא כללי לפסיכו- אנליזה" [A General Introduction To Psychoanalysis ]. קניתי את הספר מתוך הרושם שהוא מכיל תמונות פורנוגרפיות והבאתי אותו הביתה בחשאי, מסתיר אותו מתחת למעיל עד שהגעתי אל החדר שלי בביטחה. על אף האכזבה שנגרמה עקב המחסור בגירויים חזותיים, התחלתי לקרוא. החלק הראשון הדן בפסיכופאתולוגיה של חיי היומיום היה מעניין, אבל החלק שבא בעקבות זאת אודות החלומות היה פשוט מרתק. למרות ששום דבר לא השתנה בחיים שלי כלפי חוץ כתוצאה מן הקריאה זאת, בתוכי הוטל הפור.

החלומות לא הוזכרו בקורסים בפסיכולוגיה שלקחתי במסגרת התואר הראשון שלי, זאת הודות לגישה הניסויית המוגבלת אשר שררה באותו זמן בברוקלין קולג'. הם זכו להתעלמות רחבה גם בקורסים לתואר שני שלקחתי, אך הפעם עקב החשש ממיסטיקציה. הייתה הסכמה פה אחד שהחלומות אכן היו מסרים חשובים מן התת- מודע, אבל אף אחד לא ידע מה בדיוק צריך לעשות בנוגע אליהם. התרפיסט הראשון שלי לא הקדיש איזו תשומת לב מיוחדת לחלומות, אם כי נראה היה שהוא רוחש להם כבוד באיזשהי צורה מעורפלת. פריץ פרלס [Perls ] והגשטלטיסתים שפגשתי היו התרפיסטים הראשונים אשר הצליחו להתמודד עם החלומות בדרך יצירתית. התרפיסט השני שלי, אנליטיקן יונגיאני, פתח בפניי גישה שונה באופן מהפכני בנוגע לחלומות, בהדגישו את פונקציית הפיצוי ההומיאוסטטית.
במהלך השנים עלה בידי לנסח מספר רעיונות בנוגע לחלומות, המבוססים על חומר שקראתי בנושא ועל החלומות שהמטופלים שלי חלקו איתי. כל הרעיונות האלו נשענים על הסברה כי החלום בא על מנת לחשוף בפנינו יותר ממה שהוא בא להסתיר, הוא מפצה על ההתנהלות המודעת שלנו ומבקש להביא אותנו למצב איזון מוגבר בחיים. המטרה היא לא לבצע תיקונים וכיוונונים פשוטים ותו לא, אלא לחולל ייחוד- עצמי גדול יותר ולהיות הבנאדם שאנחנו למעשה, בצורה יותר אמיתית. כיוון שהחלום מדבר אלינו בניב המיתו- פואטי ואנחנו לרוב מסוגרים בתוך עמדות האגו שלנו, מאוד קשה לנו לפענח את החלומות שלנו והחולם נזקק לפרספקטיבה חיצונית אשר תעזור לו להבין את חלומו. מכיוון שכך, כבר מן התיעודים המוקדמים ביותר של החלומות, במקרא ובספרות הטרום- מקראית, החולם נעזר בפרשן. יוסף, לדוגמא, היה ה'סופר- סטאר' של פרשני החלומות בתנ"ך.

המונח "מפענח חלומות" הינו מונח מטעה, כיוון שלמעשה אנחנו רוצים לפענח את החולם ולא את החלום. האתגר העומד בפנינו הוא להבין את הסוגייה אליה מתייחס החלום, ולאן החלום מנסה לקחת את החולם. הפנומנולוגיה של החלומות הינה חסרת גבולות, היא משתרעת מן הקונספט, הדימוי או המודעות היחידניים עד לסאגות אפיות של פעולות ומעשים, גדושות בפרטים שופעים ופיתולי עלילה כמעשה ערבסקה. למרות שפעמים רבות החולם ייחס את החלום לאירוע כלשהו שאירע ביום לפני כן, "המשקע היומי" [day residue ], כפי שפרויד מכנה זאת, אני בדרך כלל מניח שהסצנה הפותחת של החלום מצביעה על הסוגייה העומדת על הפרק. לדוגמא, אם בסצנה הראשונה של החלום אני נמצא הולך עם אשתי, הסוגייה אליה החלום מתייחס היא הנישואים שלי; אם הסצנה הראשונה עוסקת בדימוי של בית ספר, החלום מעמיד אותי בפני סוגייה הקשורה בלמידה הדורשת את ההתייחסות שלי.
הסוף של החלום, הסצנה האחרונה, מהווה אינדיקציה למקום אליו החלום רוצה לקחת אותי. לרוב החלומות יש, ככל הנראה, כוונה הצופה אל העתיד, המכוונת אותנו אל התפתחות בחיפוש שלנו אחר שלמות, והסצנה האחרונה של החלום משמשת לעיתים קרובות אינדיקציה לכיוון הזה, כמו חץ המסמן נתיב מסויים.

בליבת הקיום שלנו נמצא כוח הדימוי. השפה היא תופעת לוואי הבנויה מתוך דימויים. החלומות מהווים את נקודת הגישור החזקה ביותר אל התת- מודע. ריפוי מעמיק יכול לנבוע מן ההבנה של חלומות ומן הפעולה על פי ההנחיות שלהם. אני משלב פסיכולוגיה יונגיאנית, פנומנולוגיה ואינטואיציה לכדי כלים עבור עבודה עם חלומות.

בקבוצות החלומות אותה אני מעביר, בשעה הראשונה אנו עוסקים בפיתוח מסגרת עבור פיענוח החלומות. הנושאים כוללים: היסטוריה על קצה המזלג של פיענוח חלומות; סקירה של מודל הנפש של יונג, ומדוע המודל הזה הינו הטוב ביותר על מנת ללמוד כיצד יש להבין את פיענוח החלומות ואת הפונקצייה שהם מהווים. בדרך כלל אנחנו מעבירים את החלק השני של המפגש בעבודה על חלומות ספציפיים.

חזרה לראש הדף